Pages

Sunday 22 June 2014

Subhanallah..Tahniah

Assalamualaikum semua,semoga terus mendapat rahmat dan belas kasihan Allah dalam melaksanakan ketaatan kepadaNya,semoga kita terus diberi kekuatan untuk menjauhi laranganNya,selawat dan salam buat junjungan mulia kekasih Allah nabi Muhammad SAW kerana susah payah baginda, hari ini Islam sampai kepada kita.




Al- Quran

Subhanallah dapat tahu hari ini Malaysia merangkul semua kategori Hafazan dan Tilawah al-Quran.
Subhanallah orang Malaysia bukan calang - calang orang,pencinta Al – Quran menang..

Keputusan kategori hafazan Al – Quran Peringkat Antarabangsa 1435H/2014, johan muslimin dan muslimatnya dari Malaysia,subhanallah..

Johan Muslimin : Mohd Ersyad Abdullah
Johan bagi Muslimat : Norhafizah binti Mohd Shafie
Tahniah kerana terpilih.tahniah juga untuk Qari Ustaz Tarmizi dan Puan Hanimzah
................

Rasa terpanggil untuk menulis kembali blog ini,teringat matlamat utama kenapa saya isi semua pilihan jurusan  UPU saya jurusan bahasa arab untuk semua universiti. Niat saya ingin mendalami bahasa arab dan mendalami Al-Quran..subhanallah saya kagum begitu cantik Allah susun ayat-ayat dalam Al-Quran,sejak hari itu, nekadnya saya untuk berada di jurusan ini. Kita buat perancangan Allah juga punya perancanganNya.Cantik perancangan Allah !

Kisah sahabat seorang hafizah..

Katanya setiap hari dia perlu mengulang hafazan sekurang – kurang satu juzu’ .. subhanallah ukhti hebat ! Akhlaknya seiiring dengan hafalannya, cantik ! Dalam solat fardhu diulang bacaannya , dalam solat sunat diulang bacaannya..Allahu akbar malu saya mendengar ceritanya,malu kerana kadang-kadang saya hanya mampu membaca Al – Quran beberapa muka sahaja setiap hari.

Harapan saya semoga saya dapat mengikut jejak langkahnya,umur dah meningkat,lambat pun tak mengapa..semua yang membaca tulisan ini mohon doanya.

Jaga Quran baik-baik,yang tak menghafal al – quran pun kena jaga dan amalkan isi kandungan al-quran.

Al – Quran ini ubat..sebab itu antara cara nak ubat hati perlu baca Al – Quran serta maknanya. Banyak  cerita di dalamnya belum diketahui dan dikaji.

Saranan saya kalau ditempat anda semua ada kulliah tafsir pergilah menimba ilmu,insyaallah tidak merugikan.Saranan ini semestinya untuk saya yang menulis ini. Bila cerita bab ke kulliah,para wanita muslimah pergilah timba ilmu,ya kita bersama..cari rakan untuk pergi..di rumah pergilah bersama kakak,adik,ayah,ibu..siapa sahaja mahram kita. Jangan berikan banyak alasan. Andai kita bersungguh insyaallah Allah mudahkan.

Para lelaki muslimin jangan berikan banyak alasan juga,sesungguhnya kadang – kadang saya cemburu melihat mereka lebih mudah ke majlis - majlis ilmu kerana sifatnya memang mereka  tidak perlu mahram untuk keluar, ini peluang untuk mereka,jelajahlah ke mana sahaja yang kamu suka untuk cari permata ilmu. Jangan sia –siakannya, kerana sifat peluang ini jarang datang dua kali.

Doa saya semoga kita semua memperoleh hidayah Allah.Amiin.






saya masih ada exam isnin ini - subjek perkamusan arab ,doakan saya :)

No comments:

Post a Comment