Pages

Tuesday 21 January 2014

Kalau dia minta nasihat,maka berikanlah..

Hari ni sahabat saya nak buat kad hari lahir..dia ajak saya sumbang idea sekali untuk buat kad,ermm saya hanya berniat nak teman dia buat je..
Sorryyyy..I’m not a creative person..  :(

Dia dah penat tengok saya duduk tengok je apa yang dia tengah buat,akhirnya..

Sakinah pergi la balik, jangan buang masa awok tengok kome buat benda ni..Kalau awok balik awok boleh buat banyak benda daripada awok tengok kome buat kad ni..Awok tuliskan ayat - ayat ni nak..

tak nak,tak pandai..
ermm hari ni kome nak teman awok buat kad je sebab tu kome tak bawak kerja - kerja kome sekali, tolong sikit - sikit boleh la hehe..

Saya hanya diamkan diri..tengok saja apa yang dia lakukan, dia memang kreatif..sesekali tolong juga dia gamkan kertas-kertas yang dia sedang buat..saya tak nak tolong sangat sebab saya takut nanti kad tu jadi tak cantik 
Kesian orang – orang kreatif yang kawan dengan saya..
Tapi saya suka kawan dengan orang - orang kreatif ni :)
Memang osem sahabat saya yang sorang ni

.....................................................................

Menjadi seorang kawan,teman atau sahabat..

Bagi saya menjadi seorang sahabat itu bukan sekadar bergembira ketika gembira dan bersedih ketika sedih..menjadi sahabat itu memerlukan kesabaran yang tinggi sehingga kau mampu memegang title seorang sahabat..

Akak apa hak sahabat yang patut kita segerakan..
Akak itu berdiam dan kembali bersuara..apabila dia minta nasihat daripada awak,maka berilah nasihat padanya..apa – apa sahaja..
Saya hanya diam membatu,bermonolog sendirian..
Haaa..Dah la tak pandai nak nasihat orang, macam mana nak bagi..

Dari Abu Hurairah radhiAllahu `anhu bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam telah bersabda:

“Hak Muslim ke atas Muslim ada enam.”
Bertanya para sahabat:  “Apakah ia wahai Rasulullah?”
Bersabda Baginda:  “Apabila berjumpa, maka ucapkanlah salam; Apabila dijemput, maka datanglah; Apabila diminta nasihat, maka berilah dia nasihat; Apabila bersin lalu dia mengucapkan ‘alhamdulillah’, maka doakanlah untuknya; Apabila dia sakit, maka ziarahilah dia; Apabila dia meninggal dunia, maka iringilah jenazahnya.”
(Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah)
……………………………………………………………..
Suatu hari…

Saya : Tolong bagi nasihat dekat kome sikit..rasa tak kuat ni

Sahabat : Sakinah..kome ni hanya pandai membebel je..nak bagi nasihat tak pandai..

Apa yang keluar dari mulut saya..Membebellah,nak dengar ni..

Sambil dia kemas buku - bukunya..
Sahabat : Kita kena kuat, Allah dah tentukan setiap apa yang berlaku…tak boleh macam ni,kita nak berjuang kan… dot..dot..dot..

Huh..air mata dah bertakung diempangan..tinggal nak pecah

Sahabat : Janganlah nangis, kome membebel saje ni

Tiba – tiba telefon berbunyi,tertera di skrin "Makku Sayang"
Ya Allah macam mana nak angkat fon dalam keadaan suara macam ni..telinga seorang ibu kalau dia dengar suara anak dia lain sikit dia pasti dapat detect sama ada anaknya sakit ke nagis ke..nanti mak risau dengar suara macam ni..
Alamak..kena betulkan suara jap..

Alhamdulillah berjaya bercakap dengan mak tanpa ada perkara-perkara yang merunsingkan mak, mak tanya khabar dan banyak lagi yang kami borakkan..uhh..empangan air mata kembali stabil..
Selepas letak telefon..gelak sahabat saya melihat saya bercakap dengan emak

Alamak tak jadi kome nak nangis..mak kome telefon

Sahabat hanya gelakkan saya..last2 sebelum balik dia hulurkan sehelai kertas kepada saya

Nah ni kome bagi awok..
yang tertulis padanya perkataan  ISTIQOMAH…
………………………………………………………......

Menjadi seorang sahabat, tak perlu untuk kita menyusun ayat umpama orang yang berbunga cinta,tak perlu juga kita mengungkapkan ayat umpama ingin diinterview..sudah cukup untuk seorang sahabat itu memberi apa yang sahabatnya perlukan iaitu nasihat disaat dia memerlukan.

Menjadi seorang sahabat tak perlu memberi pujian dalam dusta,bukan juga ciri sahabat andai tidak mahu menasihati kerana takut-takut sahabatnya terasa hati..

Jika benar ikhlas..teguran,komentar,atau marah seorang sahabat adalah untuk melihat kita lebih baik daripada sebelumnya.


Ayuh pimpin tangan bersama dengan teguran yang membina yang mana menyelamatkan aku dan kamu daripada panasnya api neraka.



nota kaki : maksud
awok - awak
kome - saya

No comments:

Post a Comment