Pages

Sunday, 22 June 2014

Subhanallah..Tahniah

Assalamualaikum semua,semoga terus mendapat rahmat dan belas kasihan Allah dalam melaksanakan ketaatan kepadaNya,semoga kita terus diberi kekuatan untuk menjauhi laranganNya,selawat dan salam buat junjungan mulia kekasih Allah nabi Muhammad SAW kerana susah payah baginda, hari ini Islam sampai kepada kita.




Al- Quran

Subhanallah dapat tahu hari ini Malaysia merangkul semua kategori Hafazan dan Tilawah al-Quran.
Subhanallah orang Malaysia bukan calang - calang orang,pencinta Al – Quran menang..

Keputusan kategori hafazan Al – Quran Peringkat Antarabangsa 1435H/2014, johan muslimin dan muslimatnya dari Malaysia,subhanallah..

Johan Muslimin : Mohd Ersyad Abdullah
Johan bagi Muslimat : Norhafizah binti Mohd Shafie
Tahniah kerana terpilih.tahniah juga untuk Qari Ustaz Tarmizi dan Puan Hanimzah
................

Rasa terpanggil untuk menulis kembali blog ini,teringat matlamat utama kenapa saya isi semua pilihan jurusan  UPU saya jurusan bahasa arab untuk semua universiti. Niat saya ingin mendalami bahasa arab dan mendalami Al-Quran..subhanallah saya kagum begitu cantik Allah susun ayat-ayat dalam Al-Quran,sejak hari itu, nekadnya saya untuk berada di jurusan ini. Kita buat perancangan Allah juga punya perancanganNya.Cantik perancangan Allah !

Kisah sahabat seorang hafizah..

Katanya setiap hari dia perlu mengulang hafazan sekurang – kurang satu juzu’ .. subhanallah ukhti hebat ! Akhlaknya seiiring dengan hafalannya, cantik ! Dalam solat fardhu diulang bacaannya , dalam solat sunat diulang bacaannya..Allahu akbar malu saya mendengar ceritanya,malu kerana kadang-kadang saya hanya mampu membaca Al – Quran beberapa muka sahaja setiap hari.

Harapan saya semoga saya dapat mengikut jejak langkahnya,umur dah meningkat,lambat pun tak mengapa..semua yang membaca tulisan ini mohon doanya.

Jaga Quran baik-baik,yang tak menghafal al – quran pun kena jaga dan amalkan isi kandungan al-quran.

Al – Quran ini ubat..sebab itu antara cara nak ubat hati perlu baca Al – Quran serta maknanya. Banyak  cerita di dalamnya belum diketahui dan dikaji.

Saranan saya kalau ditempat anda semua ada kulliah tafsir pergilah menimba ilmu,insyaallah tidak merugikan.Saranan ini semestinya untuk saya yang menulis ini. Bila cerita bab ke kulliah,para wanita muslimah pergilah timba ilmu,ya kita bersama..cari rakan untuk pergi..di rumah pergilah bersama kakak,adik,ayah,ibu..siapa sahaja mahram kita. Jangan berikan banyak alasan. Andai kita bersungguh insyaallah Allah mudahkan.

Para lelaki muslimin jangan berikan banyak alasan juga,sesungguhnya kadang – kadang saya cemburu melihat mereka lebih mudah ke majlis - majlis ilmu kerana sifatnya memang mereka  tidak perlu mahram untuk keluar, ini peluang untuk mereka,jelajahlah ke mana sahaja yang kamu suka untuk cari permata ilmu. Jangan sia –siakannya, kerana sifat peluang ini jarang datang dua kali.

Doa saya semoga kita semua memperoleh hidayah Allah.Amiin.





video

saya masih ada exam isnin ini - subjek perkamusan arab ,doakan saya :)

Tuesday, 21 January 2014

Kalau dia minta nasihat,maka berikanlah..

Hari ni sahabat saya nak buat kad hari lahir..dia ajak saya sumbang idea sekali untuk buat kad,ermm saya hanya berniat nak teman dia buat je..
Sorryyyy..I’m not a creative person..  :(

Dia dah penat tengok saya duduk tengok je apa yang dia tengah buat,akhirnya..

Sakinah pergi la balik, jangan buang masa awok tengok kome buat benda ni..Kalau awok balik awok boleh buat banyak benda daripada awok tengok kome buat kad ni..Awok tuliskan ayat - ayat ni nak..

tak nak,tak pandai..
ermm hari ni kome nak teman awok buat kad je sebab tu kome tak bawak kerja - kerja kome sekali, tolong sikit - sikit boleh la hehe..

Saya hanya diamkan diri..tengok saja apa yang dia lakukan, dia memang kreatif..sesekali tolong juga dia gamkan kertas-kertas yang dia sedang buat..saya tak nak tolong sangat sebab saya takut nanti kad tu jadi tak cantik 
Kesian orang – orang kreatif yang kawan dengan saya..
Tapi saya suka kawan dengan orang - orang kreatif ni :)
Memang osem sahabat saya yang sorang ni

.....................................................................

Menjadi seorang kawan,teman atau sahabat..

Bagi saya menjadi seorang sahabat itu bukan sekadar bergembira ketika gembira dan bersedih ketika sedih..menjadi sahabat itu memerlukan kesabaran yang tinggi sehingga kau mampu memegang title seorang sahabat..

Akak apa hak sahabat yang patut kita segerakan..
Akak itu berdiam dan kembali bersuara..apabila dia minta nasihat daripada awak,maka berilah nasihat padanya..apa – apa sahaja..
Saya hanya diam membatu,bermonolog sendirian..
Haaa..Dah la tak pandai nak nasihat orang, macam mana nak bagi..

Dari Abu Hurairah radhiAllahu `anhu bahawa Rasulullah sallAllahu `alaihi wa sallam telah bersabda:

“Hak Muslim ke atas Muslim ada enam.”
Bertanya para sahabat:  “Apakah ia wahai Rasulullah?”
Bersabda Baginda:  “Apabila berjumpa, maka ucapkanlah salam; Apabila dijemput, maka datanglah; Apabila diminta nasihat, maka berilah dia nasihat; Apabila bersin lalu dia mengucapkan ‘alhamdulillah’, maka doakanlah untuknya; Apabila dia sakit, maka ziarahilah dia; Apabila dia meninggal dunia, maka iringilah jenazahnya.”
(Diriwayatkan oleh Muslim dari Abu Hurairah)
……………………………………………………………..
Suatu hari…

Saya : Tolong bagi nasihat dekat kome sikit..rasa tak kuat ni

Sahabat : Sakinah..kome ni hanya pandai membebel je..nak bagi nasihat tak pandai..

Apa yang keluar dari mulut saya..Membebellah,nak dengar ni..

Sambil dia kemas buku - bukunya..
Sahabat : Kita kena kuat, Allah dah tentukan setiap apa yang berlaku…tak boleh macam ni,kita nak berjuang kan… dot..dot..dot..

Huh..air mata dah bertakung diempangan..tinggal nak pecah

Sahabat : Janganlah nangis, kome membebel saje ni

Tiba – tiba telefon berbunyi,tertera di skrin "Makku Sayang"
Ya Allah macam mana nak angkat fon dalam keadaan suara macam ni..telinga seorang ibu kalau dia dengar suara anak dia lain sikit dia pasti dapat detect sama ada anaknya sakit ke nagis ke..nanti mak risau dengar suara macam ni..
Alamak..kena betulkan suara jap..

Alhamdulillah berjaya bercakap dengan mak tanpa ada perkara-perkara yang merunsingkan mak, mak tanya khabar dan banyak lagi yang kami borakkan..uhh..empangan air mata kembali stabil..
Selepas letak telefon..gelak sahabat saya melihat saya bercakap dengan emak

Alamak tak jadi kome nak nangis..mak kome telefon

Sahabat hanya gelakkan saya..last2 sebelum balik dia hulurkan sehelai kertas kepada saya

Nah ni kome bagi awok..
yang tertulis padanya perkataan  ISTIQOMAH…
………………………………………………………......

Menjadi seorang sahabat, tak perlu untuk kita menyusun ayat umpama orang yang berbunga cinta,tak perlu juga kita mengungkapkan ayat umpama ingin diinterview..sudah cukup untuk seorang sahabat itu memberi apa yang sahabatnya perlukan iaitu nasihat disaat dia memerlukan.

Menjadi seorang sahabat tak perlu memberi pujian dalam dusta,bukan juga ciri sahabat andai tidak mahu menasihati kerana takut-takut sahabatnya terasa hati..

Jika benar ikhlas..teguran,komentar,atau marah seorang sahabat adalah untuk melihat kita lebih baik daripada sebelumnya.


Ayuh pimpin tangan bersama dengan teguran yang membina yang mana menyelamatkan aku dan kamu daripada panasnya api neraka.



nota kaki : maksud
awok - awak
kome - saya